Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Trónvers

2010.08.30

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ  255    

"Allah - rajta kívül nincs más isten - az élő, a magában-létező. Nem vesz rajta erőt szendergés, sem álom. Övé minden, ami az egekben és a földön van. Vajon [az égi lények között] ki az, aki engedélye nélkül közbenjárhat nála [a Feltámadás Napján]? Tudja azt, ami előtte van, és azt, ami mögötte van. Ők azonban nem fognak föl semmit az ő tudásából, kivéve azt, amit ő akar.  Trónusa átöleli az egeket és a földet. Megőrzésük nem görnyeszti meg őt. Ő a magasztos és a hatalmas." [2:255]

Az ún.  trónvers a Korán 2. Tehén című szúrájában van, a 255. áya (vers). Ez az áya igen híres a muszlimok közt és számos jelentőséget tulajdonítanak neki.

Ez az áya sokmidnent magában foglal, amit az Iszlám alapjairól tudni kell, Allah sok tulajdonságát elárulja, elsősorban azt, hogy Allah mindig, midnent lát és mindent tud. Nem létezik olyn, hogy alszik, s az emberek ezt kihasználva, titkon követnek el bűnöket. Előtte nincsenek titkok. A vers kifejezi Allah hatalmasságát is.
A Próféta (Allah áldása és békéje rajta és a családján) azt mondta, aki elmondja a Tehén szúra első 4 versét, majd ezután a Trónverset, ezután pedig ugyanezen szúra utolsó három versét, annak megőrződik majd a vagyona és ő maga, a Sátán távolmarad tőle, ő maga pedig nem felejti el a Koránt.
Egy hadithban (prófétai hagyomány) azt mondta:
"A Korán egy csodálatos beszéd, aminek a vezetője a Tehén szúra, ennek a vezetője pedig a Trónvers. A Trónversben ötven szó van, s minden szóban ötven áldás rejlik."
Aki reggel elrecitálja a Trónverset, az estig Allah védelmét élvezi.
Az Iszlámban továbbá szokás ezt a verset recitálni a halottakért, akiknek ez a vers - ha elmondják értük - fény lesz a koporsóban, s védelmet ad nekik. Ugyanígy a gyakori ismételgetése könnyűvé teszi a hívő halálát is; az Iszlám nagy súlyt helyez a halálra, mivel azt mondja, az élet csak a halálra és a Túlvilágra való felkészülés. Halálunk után a sírban szembesülünk jó, és rossz cselekedetinkkel, s ha az utóbbiak vannak túlsúlyban, már a sírban nehéz dolga lesz a halottnak. Ez a vers megvédi őt a sír nehézségeitől, amikor a két angyal rákérdez földi életére.
Ha a hívő elhagyja az otthonát és elmondja ezt a verset, Allah angyalokat küld a védelmére. Ugyanígy egy hadith szerint ha valaki elalvás előtt mondja el, az angyalok egy csoportja vigyáz az álmára.
Ha valaki egyedül van valahol, s félelem vesz erőt rajta, a vers recitálása nyugalmat ad a szívének. Ez nagyon logikus midnen félelemmel szemben, hiszen ha a hívő emlékezteti magát Allah mindenhatóságára, Allah nagyságára, akkor rájön, hogy nem érthat neki semmi, ha Allah védelmét élvezi, hiszen egyedül Ő képes ártani vagy segítni bárkinek.
Nagyon hasznos ima után elmondani, mivel így az ima biztosan elfogadott lesz. Ugyanis az Iszlámban a hívő nem minden imája fogadtatik el: számos hadith szól arról, hogy az az ima lesz elfogadva, amelyben a hívő szíve is részt vesz: az olyan ima, amit a hívő a testével és a szájával végez ő maga azonban messze kalandozik, az Ítélet Napján úgy hajíttatik vissza, mint egy régi, viseletes ruha. Ezért egy másik hadith szerint jobb a rövidebb ima, amelyben a szív is részt vesz, mint egy átimádkozott éjszaka, ahol azonban csak a test és a nyelv mozog.