Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Wahdat Al-Wudzsúd története és jelentése a síita teológiában-panteizmus?

2010.02.20

Sok muszlim a wahdat al-wudzsúd fogalmát a panteizmussal azonosítja.
Azok számára, akik előtt ez a teológiai kérdés ebben a formában ismeretlen volna, el kell magyarázni, hogy az arab "wahdat al-wudzsúd" ["a létezők egyetlenje"] leginkább a panteizmusnak felel meg a nyugati filozófiában (ld. Spinoza). De valóban ilyen egyszerű volna a kérdés?
A Wahdat al-wudzsúd (továbbiakban arabul) leginkább a szúfizmus bizonyos irányainál ismert, leghíresebb képviselője Al-Halládzs volt, aki verseiben is azt hirdette, hogy Allah mindenben ott van és Rajta kívül minden tűnékeny árny csupán, Ő az egyetlen igazán létező. Azt hangoztatta, hogy lelki gyakorlataifolyamán "elért egy olyan szintre", ahol eggyé vált Allahhal, ő Allah és Allah is ő. Erre vonatkozik híressé vált "Ana Al-Haqq"-Én vagyok az Igazság kijelentése-Az Al-Haqq egyike Allah 99 neveinek.
Ez a felfogás, miszerint az ember eggyé válhat a Teremtővel, természetesen téves.
Előfordultak a szúfiknál más túlzások is: alláma Szeyid akhtar Ridhvi elír egy esetet, mikor egy szúfi a mecsetben imádkozott, s egy kutyát látott bekocogni a mihrábhoz, aki levizelte a falat. A szúfi felkiáltott: "Ó! Bejöttél a saját házadba és tisztátalanná tetted [azt]!"
Ez kétségkívül a panteizmusnak a hivatalos iszlám teológia által el nem fogadott túlzó formája. Sőt, a wahdat al-wudzsúd ilyetén értelmezése kufr, vagyis hitetlenség.
Mullah Sadra, egy híres síita teológus ezt azzal korrigálja, hogy semmi a világon nem választható el Allahtól, de ez nem jelenti azt, hogy mi részei lennénk az Ő lényegének, az "isteni esszenciának".

"Megteremtettük hajdan az embert és tudjuk, hogy milyen [gonosz gondolatokat] sugall néki a lelke. Mi közelebb vagyunk hozzá, mint a nyaki ütőere."  [50:16]

"Vajon nem láttad, hogy Allah tudja [mind[azt, ami az egekben és a földön van? Nincs hármasban folytatott titkos beszélgetés, hogy ne ő lenne a negyedik, és sem ötösben, hogy ne ő lenne a hatodik, és nem lehetnek kevesebben sem, vagy többen, hogy ne lenne velük, ahol csak vannak." [58:7]


Wahdat al-wudzsúd helyes és hivatalos elképzelése szerint  nincs olyan hely, ahol Allah ne lenne jelen, mivel Ő határtalan és mindenütt ott van. Allah közelebb van az emberhez, mint az a szerve, ami fönntartja és ami nélkül, vagy aminek a megsebzésével meghalna, ámde  KÜLÖN VAN TŐLE - a kettő, Teremtő és Teremtett nem lehet egy. Mi függünk az Esszenciától, de az Esszencia nem függ tőlünk. Ez teremti meg minden létező egységét, azokét a létező teremtményekét, amiket a Teremtő létrehozott: a wahdat al-wudzsúd tehát alá van rendelve annak, aki minden létező fölött áll  és Ő az abszolút Létező.
Misztikusok erre a Nap és az árnyék példáját hozzák, mivel a Nap független az árnyéktól, amit létrehoz, de az árnyék függ a Naptól és nem létezhet anélkül.
A témában a legtöbb, amit e sorok írója tehet, hogy megemlíti a síita teológusok fontosabb gondolatait ezzel kapcsolatban, fatwákat nem idézhet, mivel wahdat al-wudzsúd az egész iszlám világon belül az egyik legtöbb vitát kiváltó téma; ayatollah Szísztáni szerint pl. a wahdat al-wudzsúd nem teológiai, hanem tisztán filozófiai probléma. Ayatollah Khomeini, Murtadha Mutahhari és alláma Tabatabai az Iszlám misztikusai (irfáán-ld. Ott) voltak, akik méltatták ezzel kapcsolatban a szúfi költő, Ibn Arabí szavait és leírását a wahdat al-wudzsúdról. Muhyaddín Ibn Arabí így ír erről egy helyen:

"Vigyázz ne ess az al-hulúlíya szekta hibájába, akik azt mondják, hogy egy másik lélek, vagy akár egy teljes idegen szubsztancia megszállhatja őket addig a pontig, hogy akár a Teremtő is létezhet bennük. Tudd meg, hogy Ő sosincs semmiben és [ezek közül] egy sincs benne. Nincs sem a dolgokon belül, sem a dolgokon kívül. Semmi nem tudja elrejteni Őt, csak Ő maga. Semmi nem láthatja Őt, csak Ő maga. A fátyol, ami elrejti őt, a valóságban Ő maga, az Ő szubsztanciája…."

Azok, akik szeretnék Ibn arabít megvédeni a rosszízű vádaktól, szerintük az ő koncepciója nem is igazén Wahdat al-Wudzsúd ["a létezők egyetlenje], hanem wahdat al-suhúd ["a tanúk egyetlenje], mivel Ő mindenütt jelen van és mindent lát. Mikor Gábriel (béke vele) megkérdezte a Prófétát (Allah áldása és békéje rajta és a családján), mi az "ihszán", ő így felelt: "Annyit tesz, mint úgy élni az életet, tenni vagy mondani bármit, hogy tudjuk, Allah mindig jelen van és lát minket."